Translate

tisdag, februari 18, 2014

Ajvar Relish - en härlig röra!

Hemmagjord Ajvar- mycket jobb men värt besväret
Har fått första numret av det nya matmagasinet - Vego. Är jätte glad för att det äntligen finns en tidning med enbart vegan och rawfood-recept. Och precis som jag gått och tänkt ett tag att jag måste försöka göra egen Ajvar Relish, för det är ju så gott och borde bli ännu godare hemmagjord. Så, vad hittade jag om inte ett recept på just detta i nya matmagasinet. Jag tackar! Det blev en stor burk på ca 5 dl. Det var endel jobb att göra detta, men inte sååå farligt och jag tycker det är mysigt att pyssla med sånt som inte genast äts upp utan räcker ett tag.Gott blev det ja, men jag kan tänka mej ha i lite mer av både vitlök och chili nästa gång. Nu när jag ska hitta receptet i tidningen Vego igen så är jag tacksam att de varit så smarta att de har ett recept-register längst bak...sidan 69 var det. Varsågod!

1 gul lök
2 vitlöksklyftor (eller fler om du är vitlöksälskare)
0,5 dl olivolja
5 röda paprikor (välj stora)
2 auberginer (inte allt för små)
1-2 röda chilifrukter (jag tog bara en denna gången)
0,5 dl rödvinsvinäger
1 tsk flingsalt på ett ungefär (jag mätte inte)
0,5 tsk svartpeppar eller vad du känner för
agavesirap - smaka av

Sätt ugnen på högsta värme eller grill. Skala och hacka lök och vitlök. Hetta upp ett matsked olja i en kastrull och stek löken mjuk. Halvera paprikor, auberginer och chili på längden. Lägg grönsakerna på en bakplåt med snittytan nedåt. Grilla i ugnen tills de är mjuka och skalet bubbligt, ca 20 minuter, men håll koll. Paprikorna kan bli lite svarta på skalet, men det gör inget alls. Ta ut plåten och lägg en fuktig och ren handduk över grönsakerna i 10 minuter minst. Det blir då lättare att ta bort skalet sedan. Gröp ur auberginerna med en sked. Skala paprikorna med en liten vass kniv. Skär grönsakerna i mindre bitar. (Jag tog även bort skalet på chilin, det var bara att skrapa av det med kniven.) Mixa sedan samtliga ingredienser till en önskad konsistens. (Glöm inte löken du stekte.) Smaksätt med mer av olivoljan, vinägern, salt och peppar. Jag tog bara hälften så mycket vinäger tror jag, för jag tyckte det blev för löst annars. Mindre olja kan det nog också ha blivit. Smaka sist av med agavesirap. 


1 kommentar:

  1. länge kollat efter recept på ajvar relish! låter jättegott, jag ska prova!

    SvaraRadera