Translate

söndag, augusti 18, 2013

Panerade quornfiléer med smak av ost och soltorkad tomat

Ost och soltorkad tomat i Quornfilé
Jag är inte alls så förtjust i quornprodukter utan föredrar sojaprodukter. Quornfiléer är väldigt smaklösa och tråkiga därför vill jag marinera dem eller lägga ner dem i en god sås. Men jag skulle göra Schweizerkyckling - vilket är fyllda kycklingfiléer med ost och skinka. Och skulle göra en vegetarisk variant också, vilket jag använde quornfiléer till. Det blev inte så dumt! Och var så mycket enklare att hantera och tillaga än kycklingfiléer. Här kommer receptet för den som vill äta köttfri "scweizerkyckling", eller...ja, en variant av den.

Till 2 filéer:
2 tinade quornfiléer
2 skivor god lagrad ost (jag hade cheddar)
2 inlagda soltorkade tomater
några basilikablad till varje filé
salt och peppar
Till panering: 1 ägg, lite vetemjöl, lite ströbröd

Skär en ficka i varje quornfilé och fyll den med en ostskiva och en soltorkad tomat och några färska basilikablad. Salta och peppra filén. Vänd den därefter först i vetemjöl, sedan i uppvispat ägg och sedan i ströbröd.  Gör likadant med båda filéerna förståss :) Sedan är det bara att steka fileérna i lite smör och olja tills de har fått fin färg. Ät dem med kokt potatis och en god brunsås t.ex. Eller med ugnsrostad potatis eller potatismos eller puré....eller något annat.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar