Translate

tisdag, februari 04, 2014

Helsjöns örtkryddade kotlettrad och masserad broccoli

Helstekt kotlettrad med masserad broccoli och dijonsenapsås
Här kommer ett recept på helstekt kotlettrad som jag länge tänkt göra, men inte gjorde förrän jag fick boken "Mat med omtanke" när jag slutade min kock-praktik på Helsjöns folkhögskola. Det var som jag trodde, ett riktigt gott sätt att tillaga kotlett, och enkelt! Bra om man får tag på ekologiskt kött, det hade inte jag. Till kotlettraden hade vi masserad broccoli, något jag lärde mig för inte alls länge sen, och inte så knäppt som det kan låta. Gjorde en väldigt enkel dijonsenapsås till, men tillbehören till denna fantastiska kotlettrad man man ju variera som man tycker och efter vad man har hemma. 

Örtkryddad kotlettrad från Helsjön
1,2 kg kotlettrad
Saften från en halv citron
2 msk örtkryddor, t.ex rosmarin, timjan, basilika, dragon
Salt och peppar (jag valde nymald svartpeppar och saltade ganska rejält.)

Lägg köttet helt i en ugnsform. Gnid in citronsaften och örtkryddorna.Salta och peppra hela kotlettraden.
Stek i 150 grader varm ugn till innertemperaturen är 70-75 grader, jag tog ut min vid 72 grader och den var perfekt. Koka potatisen eller vad du vill ha till under tiden. Men räkna med att det tar ett par timmar för köttet, och dessutom ska det ligga en kvart eller så innan du skär det i tunna skivor. Senapssås kan man ha till med lite dijonsenap och dragon i, eller någon annan sås...Vi hade också masserad broccoli till, och det gör man såhär: 
Masserar broccoli...

Skär broccoli i bitar. Släng inte stjälken, skär den också i bitar eller skivor. Lägg allt i en plastpåse. Det fungerar bra med dem från Ikea, som du ser på bilden, eller vilken ren plastpåse som helst. Så i med lite olivolja eller rapsolja och lite salt. Sen är det bara att "massera". Nyp och knåda lite lätt en stund. Detta gör att broccolin blir lite mindre rå i smaken och lite snällare mot magen. Jag föredrar alltid att göra såhär med både broccoli och endel andra grönsaker som vitkål och morot t.ex (Kokar man så försvinner ju en stor del av vitaminerna.) Så börja massera dina grönsaker - om du inte redan gör det! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar