Translate

torsdag, februari 13, 2014

Spenat och ädelostsås

Spenat och ädelostsås
En spenat och ädelostsås är enkel och god att laga, och passar väldigt bra till pasta. På bilden har jag den till raw "pasta" gjord på zucchini och morot, som bara är strimlad med mandolin. Receptinspirationen kommer från kokboken "Mat med omtanke" från Helsjön där jag gjorde endel av min kock-praktik.

250 g bladspenat (jag tog lite mer och hade hackad fryst spenat som jag tinade)
100 g ädelost eller gorgonzola, jag valde ädelosten som är mycket billigare
1 schalottenlök, eller liten gul lök
1 vitlöksklyfta finhackad
smör eller olja
2 dl grädde + mjölk, matgrädde eller eller mjölkfritt alternativ
1 knippa persilja (om man vill)
1 dl valnötter
salt och peppar

Fräs löken, som du först har hackat förtståss. Tillsätt spenaten som du har tinat och pressat ut vatten ifrån. Späd med vätskan. (Alltså mjöl/grädde eller vad du väljer). Låt koka upp. Smula ner osten och låt den smälta. Smaka av med salt och peppar. (Jag föredrar svartpeppar.) Strö över valnötter vid servering. Gott! Man kan ju reda av såsen om man vill med maizena, men jag tyckte inte det behövdes.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar