Translate

måndag, februari 03, 2014

Nu har jag blivit kock!

Här är jag i restaurangskolans kläder


Japp, nu är jag klar med min kockutbildning! Ett år har det tagit. Nu ska jag lämna tillbaks mina kökskläder till restaurangskolan och så får jag väl skaffa mig en snygg kockrock. Sen får man se hur det blir i framtiden. Jag drömmer mest om att jobba med specialkoster. Är intresserad av att hjälpa dem som har det svårt med sin kost av olika orsaker. Få dem att må bra och hitta lösningar som förenklar för dem. Det är ju inte alltid så lätt att ha olika allergier eller att ha svårigheter att få i sig den näring man behöver genom sin kost. Ofta känns det kanske hopplöst tråkigt också att behöva undvika det ena eller det andra.
Jag vet att mat är mer än bara något som ska mätta och ge energi och tillfredsställa smaklökarna. Mat är medicin. Det kan låta tråkigt, men tänker man lite längre, så är det ju fantastiskt bra att det vi stoppar i oss kan göra stor skillnad för vår hälsa och vårt välmående. Och att förändra sin kost kan innebära att man slipper lägga pengar på dyra mediciner som dessutom ger biverkningar. Själv har jag erfarenhet av att ha haft ätstörning i min ungdom. Har största delen av min ungdomstid haft för låg vikt. Jag fick aldrig någon hjälp med detta. Många påpekade att jag var mager, men inget mer hände. Själv fattade jag inte då att jag var underviktig och jag tyckte att jag åt bra.

Här är en del av min kokbokssamling.


Nu i min vuxna ålder 40 + så har jag upptäckt att jag inte riktigt tål mjölkprotein. När jag slutade i stort sett med mjölkprodukter så har jag blivit mycket bättre i magen och så gott som fri från eksem. Tänk om jag vetat detta tidigare! Jag märker också att jag mår bättre av att undvika gluten.

Mitt stora intresse för specialkoster har lett till att jag har startat en till blogg där jag mest fokuserar på rawfood, veganmat, mjölkfritt och glutenfritt. Denna blogg hittar du här: www.hopkokmedkarlek.blogspot.se

Välkommen att följa mig på mina båda bloggar, och på instagram där jag kallar mig Morgonsol_nu
Det är ju i köket i huset Morgonsol jag kokar, groddar, lägger in, och bakar surdegsbröd och annat.
Jag försöker nu prioritera att lägga upp recept eller skriva om mat på mina bloggar lite mer än vad jag gjort de senaste månaderna.

Här är vår bondkatt som gillar att ligga i
kökssoffan när jag lagar mat och hoppas
på att få en liten munsbit av något gott.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar