Translate

torsdag, augusti 15, 2013

En enkel ungspannkaka lagar sig nästan själv

Ugnspannkaka med vitkålssallad och rårörda lingon
Det är inte alltid man orkar ägna så mycket tid till matlagning, men man vill ändå ha "vällagat" och ingen skräpmat. Jag tycker en ugnspannkaka är helt okej ibland. Har man då en vitaminrik vitkålssallad och de röda svenska"superbären" som heter lingon till så blir ju denna tjockpannkakan en inte så dålig lunch ändå :) Eftersom jag äter mjölkfri kost så valde jag sojadryck istället för vanlig mjölk - och det blev nog faktiskt godare på grund av det. I endel recept står det att man ska använda standardmjölk, men det har vi aldrig använt, det har varit allt från lättmjölk till nu denna sojamjölk.
Och det har aldrig blivit bättre än såhär. Och som ni ser på bilden hade jag även stekt bacon till (istället för att ha det i, för då kan var och en välja om de vill ha köttfritt eller inte.) Jag använde kotlettbacon för jag gillar den bäst. Receptet för den som blir sugen på att laga detta kommer här:

Mjölkfri ugnspannkaka

1 liter sojadryck, naturell (jag använde ej osötad)
4 ägg
knappt 5 dl vetemjöl (byt gärna ut endel mot dinkelmjöl)
3/4 tsk salt
en klick smör

Värm ugnen till 225 grader. Ta fram 1 liter sojadryck. Knäck i en bunke 4 ägg som du vispar sönder lite och sedan vispar ner knappt 5 dl vetemjöl och 3/4 tsk salt. Rör i sojadrycken lite i taget, vispa till en slät smet. Lägg en klick smör i ugnspannan (den plåten med höga kanter) och låt det smälta i ugnen ett par minuter. Tag ut ugnspannan och häl i smeten. Ställ in i ugnen igen på mittenfalsen. 
Grädda i 25-35 minuter tills pannkakan har fått fin färg och "stannat". Tag ut den och låt den stå en stund innan du skär den i bitar och serverar med en enkel vitkålssallad och rårörda lingon och stekt bacon eller vad du nu vill hitta på att ha till. Rårörda lingon är enkelt att göra: Man kan använda frysta lingon som man häller upp i en skål. Ett paket och 1 dl socker tror jag (det brukar stå på paketet) blandar man ihop och rör tills sockret har löst upp sig. Väldigt goda blir dessa annars så hemskt (nästan oätliga, tycker jag.) sura lingon.

Denna sojadryck är en av de godaste tycker jag!
.

 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar