Translate

torsdag, juni 06, 2013

Raw - Enkla recept till frukost, lunch och middag

Rawfood :-)
Jag har provat rawfood ett par veckor, och det är helt fantastiskt gott och mättande och magen mår bra och jag känner mig sååå nyttig! Det har inte blivit enbart raw, jag lagar ju vanlig mat till övriga familjen och äter av den också. Men de gånger jag äter ensam och i mina lunchlådor till skolan har jag valt raw. Det är enkelt, och så mycket godare än vad jag någonsin kunde ana. Tänk att mixa ihop lite zucchini eller stjälkselleri med äpple och päron kan bli så himla gott till frukost? Våga prova, jag tror att de flesta i varje fall blir glatt överraskade. Jag har använt recept från en bok av Erica Palmkrantz Aziz som heter: Raawfood -ett lättare liv på tre veckor. Och, nej du jag bantar inte! Man kan gå ned i vikt, och jag kanske gick ned några gram det har jag inte så bra koll på för det intresserar mej inte. Att välja att äta Raw, helt eller delvis är att välja att äta sunt. Jag tänker inte skriva en massa om raw här, för jag lägger bara upp recept på min blogg, men det finns massor att läsa om Raawfood på nätet och i böcker för den som är nyfiken.

Rawfrukost med blågrön soppa

0,5 päron 
1 dl blåbär
70 g babyspenatblad
2-5 dl vatten (3-5 enligt receptet men för mej räckte det med 2,5 dl)
0,5 avokado

Skär päronet i större bitar och mixa med blåbär (frysta ska vara tinade och allt ska helst vara rumstempererat), spenat och 2 dl vatten tills allt har blandat sig. Tillsätt avocadon i bitar och mixa igen tills allt har blandat sig. Tillsätt eventuellt mer vatten och mixa. Så var den frukosten klar!


Raw äppelgröt är mums!

 Min favorit raw-frukost - Äppelgröt


1 äpple
1 päron
2 selleristjälkar
1 msk vatten
Valfritt: Kanel
Skär äpple, päron, selleri i bitar och blanda i din frukostskål med 1 msk vatten (eller lägg allt i en mixer.). Mixa till en jämn gröt. (Jag använder stavmixer.)  Pudra gärna lite kanel över om du tycker om det. Så var det klart på ett kick, bara att sätta sig och njuta en supernyttig och härlig frukost!

Raw morotsoppa

 Krämig raw morotssoppa till lunch

0,5 kg morötter
1 cm färsk ingefära
1 avocado
en dutt cayennepeppar
Topping: Bladpersilja eller som på bilden basilika och helst 0,5 dl aramealg (har inte provat algen ännu, men den ska vara supernyttg!) 

Blötlägg aramealgerna i 10-30 minuter. Häll bort blötläggningsvattnet och skölj algerna. Kör morötterna i råsaftscentrifug eller använd färdigpressad juice. Skala ingefära och mixa den med morotsjuice, avocado och cayennepeppar. Finhacka persiljan och strö den tillsammans med algerna som topping över soppan. Det blev en riktigt krämig och god soppa som passar att äta i sommarvärmen! 

Annars så är min kalla favoritsoppa en Gazpacho. En kall spansk soppa som det finns lite olika varianter av. Bara att Googla och prova sig fram till sin egen favorit!


Grekisk blomkålssallad till middag 

Detta recept är till 2 personer (övriga raw-recepten är till 1 person.)
1 blomkålshuvud
2 tomater
10 cm gurka
0,5 röd paprika
0,5 kruka mynta
0,5 kruka koriander
0,5 kruka basilika
0,5 dl gräslök
10 svarta oliver med kärnor
0,5 ask solrosskott (ca 45 g)
1 msk olivolja
0,5 msk limejuice

Dela blomkålshuvudet i större bitar som du sedan kör till en couscous liknande konsistens  matberedare. Eller, som jag gjorde, riv blomkålen grovt på rivjärn. Skär tomat, gurka, paprika i bitar. Hacka kryddorna. Lägg allt i en skål och vänd ner oliver och solrosskott. Ringla över olja, pressa över lime och vänd runt igen. Så var salladen klar! Det blir två rejäla portioner. Och vill man inte äta enbart raw så kan man ju ha denna sallad som tillbehör istället, kanske när man grillar? Jag ska nästa gång jag gör denna sallad även ha  lite hackad rödlök tror jag, och så lite flingsalt och peppar. Men den är härlig precis som den är också! Och kom ihåg att allt ska helst vara rumstempererat, då kommer smakerna fram bäst.









2 kommentarer:

  1. Vilka fräscha rätter! Fyllda av nyttigheter :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Ja, genom att inte rawfood-maten processas eller hettas upp så bevaras näringsämnena och energin. Ett enkelt sätt att må bra faktiskt ;)

      Radera