Translate

lördag, april 06, 2013

Fattoush med hummus och halloumipaket till Mezeplock

Fattoush och Halloumipaket
Det är ett tag sen jag lade upp något recept. Har lite för lite tid över nu när jag utbildar mej till kock. Att bli kock har faktiskt aldrig varit en dröm för mej, även om jag ju gillar matlagning. Jag drömde bara om att bli hemmamamma, och det blev jag. Men barnen växer upp... Och så dök det upp en kockutbildning, och jag tänkte "varför inte". Jag är glad att jag hoppade på denna utbildning för det är verkligen kul och intressant. Hoppas få jobba i något litet trevligt litet kök i framtiden :) Här kommer recept på lite Meze-plock vi hade igår kväll. Det var väldigt gott och vi kommer säkert att laga detta igen. Särskilt Fattoush, salladen som är en matig bondsallad som passar bra på mezebordet eller som tillbehör till grillat lamm eller kyckling. (Snart är det väl grilltider igen. Härligt!)

Fattoush till 4-5 portioner

2 pitabröd
olivolja till stekning
1 gurka
4 tomater
1 gul paprika
1 rödlök
1 dl hackad bladpersilja
0,5 dl hackad mynta (går att hoppa över, vi hade ingen mynta hemma)
1 msk pressad citron
3 msk olivolja
2 pressade vitlöksklyfor eller 1 solovitlök
flingsalt
nymald svartpeppar

 

  1. Skär brödet i små bitar och stek i olja.
  2. Dela och kärna ur gurkan och tomaterna. Kärna ur paprikan och skala löken. Skär grönsakerna i små bitar.
  3. Blanda grönsaker, örter, citron, olivolja och vitlök. Krydda med salt och peppar. Låt gärna smakerna mogna en stund innan salladen serveras.
  4. Vänd ner brödet i salladen precis innan servering.

Hummus 

(Mellanösterns smör, en perfekt dipp till det mesta)

4 portioner
1 burk kikärtor, eller hemmakokta 400 g
2 vitlöksklyftor
pressad saft av 1 citron
0.75 dl olivolja
1 msk spiskummin
flingsalt
(2 msk tahini)
nymald peppar

Skölj kikärterna om det är burkärtor. Låt dem rinna av. Mixa sedan alla ingredienser till en slät konsistens och smaka av med salt och peppar.

Halloumipaket 10 st.


1 paket färsk filodeg, 250 g (allt går inte åt)
1 paket halloumiost
2 grillade paprikor (finns på burk också)
1 ägg
1 msk sesamfrön
 olivolja 
 
  • Sätt ugnen på 200°. Dela filodegsarken på längden. Lägg en hög med grovt riven halloumi,  och paprika  i slutet av remsan. (Låt eventuellt paprikan rinna av.) Vik ihop degen till ett paket. Lägg paketen med skarven nedåt på plåt med bakplåtspapper. Pensla först med olivolja för att få krispiga knyten. Pensla sedan med ägg och strö på sesamfrö och baka i mitten av ugnen ca 15–20 minuter tills knytena fått en fin färg.
Fler tillbehör som är gott ill Mezeplock: Tzatziki, Salami, Oliver, feferoni, fetaost...marinerat om man vill.
Receptet på Fattoush och inspirationen till Mezeplocket hittade jag i boken: Matiga sallader av Caroline Hofberg (en härlig kokbok med många goda sallader och fina inspirerande bilder.)
Halloumipaket-receptet hittade jag på www.zeta.nu


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar