Translate

fredag, januari 25, 2013

Vegetarisk lasagne med keso och feta


Vegetarisk lasagne med keso och feta
Lasagne är en maträtt som återkommer med jämna mellanrum i vårt kök. Brukar variera innehållet lite, men oftast blir det enbart vegetariskt, det är nog faktiskt godast. Denna gången valde jag att följa ett recept (med viss små ändringar) som jag hittat på www.matvett.se . Det blev riktigt gott och jag kommer nog att laga denna lasagne oftast nu, med vissa små variationer ibland förståss. Nästa gång hoppas jag att vi har oliver hemma att ha som tillbehör, förutom en enkel krispig vitkålssallad som nästan är ett måste för mej. Här följer receptet:

Vegetarisk lasagne 4-5 portioner:

800 g krossade tomater
1 dl röda linser
500 g keso naturell
2 morötter
1 grönsaksbuljongtärning
1-2 schalottenlökar
2 vitlöksklyftor
1 tsk sambal oelek
1 squash (går att hoppa över, lägg eventuellt till en extra morot)
12-14 gröna lasagneplattor
1 ask körsbärstomater
1-2 tsk oregano
150 g fetaost
olivolja
svartpeppar och salt

Sätt ugnen på 225 grader. Skölj linserna. (Hoppa inte över linser, även om du inte är van att använda detta!), skala och riv morötter, hacka lök och vitlök, skär squashen på längden (med osthyvel eller mandolin). Eftersom inte alla gillar squash i min familj så valde jag att ha den som tillbehör, stekte den bara i lite olja. Hetta upp lite olja i stekpannan/gryta och stek löken, vitlöken, och rivna morötter en stund. Tillsätt krossade tomater, buljong och linser och låt koka 10 minuter, eller tills linserna är mjuka. Tillsätt keso och smaka av med salt, peppar och oregano. Smörj en form med olja, täck botten med lasagneplattor, täck plattorna med ett lager sås och ett lager squash om du vill ha med det (då behöver squashen inte vara stekt), fortsätt varva lasagneplattor, squash och sås. Avsluta gärna med sås. Allra översta lagret ska vara fetaost i bitar och körsbärstomater i halvor. Min sås räckte inte till översta lagret, men jag ringlade bara lite olivolja över plattorna och strödde över fetaost och körsbärstomater och det gick bra det med! (Jag tror jag hade bara 500 g krossade tomater).







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar