Translate

måndag, januari 07, 2013

Salig cashewpesto

Cachewpesto på frökex
Jag gillar verkligen Renée Voltaires kokböcker. Inspirerande bilder, härligt nyttiga spännande recept, och beskrivningar som lockar och känns äkta. "Salig blandning" är ännu en kokbok jag blivit saligt kär i. Suck!... jag önskar jag hade skrivit den själv. Jag måste bara citera Reneé Voltaires varningstext på baksidan av boken: "Varning! Min mat kan förhöja din livskvalitet, hålla dig frisk, öka din medvetenhet och kreativitet, trolla bort pms, ge hår och hud ny lyster, förbättra kärlekslivet, väcka lyckokänslor och få ögonen att glittra." Och här kommer smakprov på ett recept från "Salig blandning", cashewpesto som min dotter gjorde i helgen. Tidigare provade jag bovetewraps som jag också har bloggat om, och jag ser med glädje fram emot att testa fler recept.

200 g cashewnötter (vi valde naturella)
1,5 dl oliv eller rapsolja
1 stor näver bladpersilja
saft av en halv citron
2 vitlöksklyftor
2 nypor flingsalt
Oliver och pumpafrön till topping

Mixa ingredienserna till en grov röra. Toppa med oliver och pumpafrön. Saligt gott! I receptet serverade hon denna pesto till grönsaksspaghetti, gjort av morötter och zucchini, det låter riktigt gott. Men här hemma blev det vanlig pasta med lite morotsband i. Det blev pesto över. Gott att ha på hembakta kex. (finns recept på denna blogg.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar